"קראו לי ישמעאל", פונה הרמן מלוויל אל קוראי הרומן ׳מובי-דיק׳, באחת מהפתיחות הידועות והמאתגרות של הספרות המודרנית. הרומן הגדול הזה, שבעת צאתו לאור באמצע המאה ה-19 סתם את הגולל על קריירת הכתיבה של מחברו, והתגלה מחדש בשנות העשרים של המאה ה-20 עם עלייתה של הספרות המודרניסטית, נותר גם בימינו כמעין "מוזרות" בעולם הספרות המערבית.
הספר הוא סוגה בפני עצמה, הזוכה ליחס של קלאסיקה מצד אחד ושל ספרות אזוטרית מצד שני, שרזיה שמורים ליודעי ח"ן בלבד. נבקש לצלול אל נבכי הרומן החמקמק הזה, הרחב ועמוק כים, המלא בזרמים נוגדים וסוחפים, מערבולות ומשברים; קריאתנו המשותפת, שתיערך במתכונת בית מדרש תעשה כ"ירידת ים": התנסות במרחב זר ומסתורי, עוין ומהלך קסם כאחד. הקריאה לא תהיה ליניארית אלא בתנועת רצוא ושוב, משלל כיוונים ואפשרויות שהטקסט מאפשר. הכרה מוקדמת של הספר רצויה, אבל לא לגמרי הכרחית. יש לבוא עם הספר בתרגום אהרן אמיר למפגשי הקריאה.
–
סדרה דו-שבועית בת שבעה מפגשים בימי רביעי, 20:00 – 21:30, קבוצה קטנה באוירה אינטימית. נשב באחד מחדרי התצוגה של המוזיאון מוקפים עבודות אמנות נקשיב, נשאל, נחשוב, נדבר ונלמד:
02/11/16 פתיחה? היכן וכיצד נפתח הרומן? האם בפרק הראשון, באחרון, באטימולוגיות למילה ׳לוויתן׳, במובאות מספרות העולם העוסקות בלווייתנים, או שמא בהקדשת המחבר?
16/11/16 אקווה-פואטיקה; לכתוב ולקרוא ים על איזה ים כותב מלוויל? הים שאינו רק מרחב, אלא גם זמן וטקסט.
30/11/16 ניתן בו סימנים קעקועים, עיטורים, מומים וצלקות. לשון הסמלים והגופים ב׳מובי-דיק׳.
14/12/16 ישמעאל על המספר, המחבר הבדוי, הגיבור והדמות השולית ביותר בסיפור.
28/12/16 אחאב יסודות הטרגדיה והפאשיזם שבדמות הקברניט.
11/01/17 מובי -די ק על היצור ומפלצת המעמקים, על הבלתי נודע, הבלתי ניתן לכתיבה/קריאה/פענוח.
25/01/17 מלחים, מורדים ומנודים יציאה מהרומן. חזרה לחוף או המשך נדודים?
מרצה: יהונתן דיין
כתיבת תגובה